0 Läs mer >>

Kritikens makt och inflytande har skiftat i styrka såväl som i form genom åren, vartefter dess uppdrag har utvecklats och förändrats. Förutom inflytandet kritiken kan ha över en specifik författare eller konstnär, har kritiken även en social och politisk funktion. Stundtals har den varit betydelsefull för samhällsutvecklingen. I The Funcion of Criticism beskriver Terry Eagleton exempelvis hur den engelska litteraturkritiken bidrog till att skapa en borgerlig offentlighet i slutet av sjuttonhundratalet. När litteraturen blev marknadsberoende, kom litteraturkritiken att få en viktig funktion för författarna. Följden blev att kritikerna professionaliserade sig inom litteratur i större utsträckning från att tidigare ha varit professionella som intellektuella i allmänhet.

 

Kulturradikalismen på 60- och 70-talet var en annan period under vilken kritiken utövade ett relativt stort samhälleligt inflytande. Enligt Forser kunde den tidens ideologikritik fungera som ett vapen med makt att effektivt tysta någon eller uppmärksamma någon eller något. 60- och 70-talets kritiker bedömde litteraturen efter ideologi, klassanalys, socioekonomi, smak såväl som könsperspektiv och kultursidorna var forum för häftiga debatter.

 

Den relativa makt som kritikern åtnjöt under moderniseringens begynnelse och sextio-sjuttiotalen är idag fjärran. Offentligheten är mer heterogen med flera delkulturer och diskurser som pågår samtidigt, varför det finns liten plats för en kritiker som allmän sanningssägare eller smakdomare. Snarare är det så att olika kritiker har olika läsare, som oftast är överens med deras åsikter. Forser påpekar dock att detta likväl kan vara en effekt av att kritikern följer kulturredaktionens oskrivna regler och linjer. Enligt Bourdieu kan kritikerna klassificeras på samma sätt som de föremål de kritiserar, som konservativa eller avantgardistiska, precis som det finns ett samband mellan kritikernas position i det intellektuella fältet och läsarnas position i den härskande klassen.

 

Detta för oss över till makten som inskränker på kritiken. Litteratur- och konstkritik är idag starkt beroende av tidningsmedierna. Inom dagskritiken publiceras dagligen cirka hundra artiklar påpekar Forser. Det är en ansenlig siffra, och det följer de senaste årtiondenas tendens mot en större kvantitet, vilket riskerar att ske på bekostnad av kvalitet. Recensenterna får proportionellt mindre betalt för en recension idag då förbrukningstakten på litteratur har ökat. Som både Forser och Bourdieu är väl medvetna om finns en viss tröghet och kappvändartendens i kritiken – en kritiker tar ofta hänsyn till författarens tidigare verk i värderingen av det senaste, och lägger gärna örat till marken för att hålla koll på opinionen. Man undviker att skriva ned en vän till en kollega som man vill hålla sig väl med.

 

Kritikern har återigen ömsat skinn, och fått nya egenskaper och arbetsuppgifter. Kritikerns uppgifter är numera att fånga läsarnas uppmärksamhet, för att främja sin och kulturredaktionens position på kulturfältet. Detta för att öka dess auktoritet och inflytande, eller som Bourdieu skulle säga, dess symboliska kapital, och på så sätt få större kontroll över dagordningen. Idag är kritikeryrket mer gränsöverskridande än vad det har varit tidigare: kritikern arbetar ofta som allmän journalist eller har samtidigt en annan position i kultursektorn. Nackdelarna med det senare är uppenbara då möjligheten att bedriva en självständig kritik utan spår av jäv blir mindre ju fler kulturella stolar som kritikern sitter på samtidigt. Kritikens självständighet gentemot det journalistiska uppdraget beror av tidningsledningens åsikter om detsamma. Det är upp till ledningen att bestämma vilka investeringar som ska göras på det kulturella fältet. Detta innebär också att tidningarna och deras kulturredaktioner (och till en viss utsträckning, kritikerna) utövar ett inflytande på hegemonin inom det kulturella fältet där de är aktörer.

Precis som i sandlådan utgör kritiken en plattform för en maktkamp om sociala positioner, där deltagarna måste avgöra vem som ska klias på ryggen, vem som ska huggas och vem som ska slåss. Motsättningen, förklarar Fors, ligger ”mellan dem som lärt sig tala värdesystemets språk och de som inte kan koderna”, vilket separerar maktutövare från maktlösa (Forser, Tomas, Kritik av Kritiken: 1900-talets svenska litteraturkritik, s. 153). Kritiken är en inträdeshandling för att kunna tillägna sig utestängningsprocedurer och på sikt vara med och bestämma grundvalarna för ett kollektivt mandat, något som Bourdieu kallar för en typ av social alkemi.

Medieutvecklingen styr kritiken genom dess strukturella krav på aktörer inom litteratur och kultur. Kritikens funktion som en urskiljande och värderande institution påverkas av dagspressens målsättningar. I detta ligger kritikerns dilemma: samtidigt som kritikern har som uppgift att ifrågasätta normer, så är det ramverk inom vilket kritiken verkar, medierna, normgivande.

 

Dagens offentliga samtal använder medierna som plattformar, av vilka kritiken utgör en. Det finns anledning till att ifrågasätta vilka grupper som förmår delta i den offentliga kommunikationen ur ett maktperspektiv. Exempelvis var kvinnor länge frånvarande från litteraturkritiken i Sverige, ända tills feminismens tredje våg under mitten av 90-talet. Litteraturkritik är, som Forser påpekar, inte en könsobjektiv historia. Kritiken utgör en plattform för relationer och grupperingar inom kultursektorn, och Forser noterar att kön och kotterier är ett utmärkt uttryck för det maktspel som råder mellan de olika kultursidorna. Trots detta menar Forser att litteraturkritiken kan ha funktionen som en slags motoffentlighet till resten av det offentliga samtalet som pågår i media, förutsatt att kultursidorna får vara självständiga.

Litteraturkritik och ...

0 Läs mer >>
Än en gång kryper jag tillfälligt ut ur min isolering och rådande eremitstatus. Alltid bra att ta lite luft ibland. Skrivardriften har tack och lov återvänt (det blir jobbigt om man har ett skrivande jobb när varje rad sitter så djupt inne...), världssamvetet verkar ha vaknat till och plötsligt börjar jag bry mig om saker igen. Jag är glad. Det är ett helvete att vara likgiltig. Helvetiskt tråkigt, tomt och meningslöst. Varför leva liksom (nej, oroa er inte, jag är varken deprimerad eller självmordsbenägen). Jag vet inte riktigt vilken planet jag har varit på de senaste veckorna, men det är inte jorden i alla fall. Men nu har jag vaknat till igen, förmodligen tack vare syriske poeten Nizar Qabbani och libanesiska sångerskan Majida el-Roumi. Nizar Qabbani skriver enkla, vackra texter som riktigt ångar av kärlek och sorg, kort sagt hjärta och smärta. På något sätt blir det inte banalt. Eller, snarare, det blir banalt, för kärlek är ju banalt, men det ringer äkta och därför blir det vackert. Jag lyssnar om och om igen på "Tawq al-yasamin" med Majida. "Ett halsband av jasmin" hörde jag först i Syrien och fick därmed upp ögonen för både Majida el-Roumi och Nizar Qabbani. En dag ska jag göra en bra översättning av låten så kommer ni att förstå. Sensmoralen med det här är att livet inte är meningslöst om man väl lever det, om man vågar känna. Irritation kommer inte ta livet av dig (om du inte har min mormors temperament i alla fall). Var tacksam så länge du känner något. Hellre lite gnistrande irritation än att framleva sitt liv i grå vadd framför teven. Vi får passa oss så att vi inte fastnar i TV-land, som Peter Gabriel skulle uttrycka det.

Ett kort besök från i...

0 Läs mer >>
Jag har aldrig förut intresserat mig något särskilt för biografier och i synnerhet inte vad jag kallar bekännelselitteratur. Jag läste Carina Rydbergs Den högsta kasten för tio år sedan och blev störd över den undergivet personliga, intima tonen i boken. Kanske skulle jag tycka annorlunda nu. Bekännelselitteratur som fenomen är däremot intressant, eftersom det skapar reaktioner, och nu på senare år har det kommit ut ett gäng nya romaner, däribland Maja Lundgrens Myggor och tigrar, och en ny bekännelsebok av Carina Rydberg, Djävulsformeln, samt Lars Noréns En dramatikers dagbok. Jag tänker läsa dem för ett projekt som jag måste göra.

Myggor och Tigrar har jag läst, och jag gillade den. Lars Noréns tegelsten får mig redan att vilja ta livet av mig. Den har inga sidnummer och det kanske är tur, för det lär vara över tusen av dem. Så står det "del ett av fem" på framsidan! Som en dagbok (för det är ju en dagbok) är styckena indelade i dagar. Jag har hunnit till sida *räknar efter* 4 exklusive framsida och så vidare, och lider redan leda. Många meningar inleds med verb, som i den här bloggen ungefär och se hur många läsare jag har (inte). Jag är inte INTRESSERAD av Lars Noréns person. Han må skriva vackert, han har möjligen ett intressant liv, men jag intresserar mig inte för honom. Jag har läst fyra sidor och vill redan ropa min förtvivlan till skyarna: VARFÖR publicerade han sin dagbok?
Hoppas motivet klarnar för mig framöver, annars kommer min psykiska hälsa förtvina mer än den redan gjort av allt det trista som jag måste läsa dagligen. Bah. Lundgrens drömvandring mellan svenska och italienska mafiosos var intressant på ett huvudvärksalstrande sätt, men det här är annorlunda, det går ju inte att läsa upphuggna dagboksanteckningar fortlöpande. "Sprang vid 13". Skitlitteratur. Bokstavligen. Jag har lagt boken inne på toaletten och där lär den stanna. Perfekt att läsa på toa-pauser och jag som dricker så mycket kaffe...

Bekännelselitteratur ...

1 Läs mer >>
Jag tror att mina ord är på väg tillbaka snart. Jag har varit på mental pilgrimsfärd, jag har varit en djupt nedgrävd Flogsta-eremit som försökt fånga mina tankar med en grovmaskig håv. Med fjärilars fladdriga flykt har de undsluppit mig ibland, ibland inte.

Jag läser Maja Lundgrens "Myggor och tigrar" för ett "skolarbete" och känner igen mig mycket. Jag känner igen den kvinnliga resenärens osäkerhet i hennes beskrivning av sina långa vistelser i Neapel. Det är en dubbel osäkerhet - osäkerhet för att man är kvinna, och osäkerhet för att man är främmande, för att man är resenär. Hon beskriver också det rätt impyrda klimatet som finns i svensk tidnings- och förlagskultur, en kultur som verkar göra att många kvinnliga skribenter känner sig som osäkra resenärer. Det är en intressant parallell hon gör, mellan svensk mellanmjölkspatriarkat i tidningsvärlden, till det uppenbart patriarkala i camorristernas Neapel. Intressant, och det resonerar beklämmande verkligt i mina öron.

Tillbaka

0 Läs mer >>
Hjärnan funkar idag i alla fall. Tur det. Jag var orolig för att det hade blivit punktering. Allt annat tycks gå den vägen nuförti'n. Jag slår vad om att min punkteringsbenägna cykel är i det tillståndet. Om den inte är stulen.

Det är inte punkterin...