Pissregn

I dag är det den libanesiska självständighetsdagen, sedan Libanon befriade sig från franskarnas protektorat den 22 November 1943. Fransmännen var då upptagna på sitt håll, eftersom Tyskland hade ockuperat Frankrike, vilket naturligtvis gjorde att de hade annat att tänka på. Men för att åter sätta fokus på Libanon, så vet jag inte riktigt hur man firar det idag för jag har inte hunnit ut. Ända sedan jag vaknade alldeles för sent vid 12 så har himlen varit grå och ett ihärdigt pissregn har förvandlat Bourj Hammoud till en synnerligen dyster plats. Betonghusen ser deprimerade ut. 

Men igår, Fredag, hade man dekorerat våran multinationella skola, där hälften av lärarna är libaneser från hela Libanon och andra hälften består av två Irakier, två fransmän, en österrikare och en tysk, och där eleverna är en vild blandning av sudaneser, irakier, indier, singhaleser, filippiner, bengaler (en i alla fall) och typ två libaneser, med libanesiska flaggan givetvis, men också alla barnens flaggor, och sedan så lyssnades det på nationalsången ("hm-hm-HM lil-Watan!!!") , som låter misstänkt lik marseljäsen (nu kommer jag väl att få stryk av libanesiska vänner...) och sedan så hade barnen någon slags dansföreställning, som jag missade, eftersom jag var tvungen att åka och jobba i Sad el Bouchrieh.  På vägen dit, som vi oftast tar genom Sin el-Fil, Dekwaneh (svårt att veta var gränserna går) såg vi libanesiska flaggor i tusental på rondeller och i korsningar, och folk kom och delade ut något som såg ut att vara flaggor, men visade sig vara flygblad för Lebanese forces. De har ju ett gäng kontor i omgivningen. 

Men idag är det grått och kallt och pissregnet är intensivt och verkar inte vilja upphöra. Jag vaknade riktigt sent som jag har börjat göra nu på helgerna (12!), och känner mig rätt bortkopplad från verkligheten därute. Sitter fortfarande med frukosten framför datorn, trots att klockan är över två. Men, jag ska skärpa mig och sätta igång. Jag går nog inte ut i dag, men plugga måste jag! Är ju hemma om en månad och då måste uppsatsen vara klar. Har en del funderingar att göra, nu medan jag har tid också. Puss på er. =)

Kommentera här: