1 Läs mer >>

Jag har mycket svårt för strip-lit och egenpublicerade dagböcker. Därför var jag skeptisk när jag plockade upp Maria Lundgrens omdebatterade bok Myggor och tigrar härom veckan. Lyckligtvis är Myggor och tigrar varken det ena eller det andra – den är lika mycket en reportagebok eller reseskildring som den är bekännelselitteratur som den är en ändlös diskussion med henne själv. Att den inte är renodlad är både positivt och negativt – positivt när man kan följa med henne, under hennes ensamma skrivande nätter i Neapel medan hon försöker förstå samhället utanför, eller i de fragmentariska minnena från hennes barndom, eller i beskrivningarna av intrigerna i den mansdominerade kulturmaffian och männens enerverande myggstick.

Det är inte lika positivt när man tappar bort sig bland bokens fragmentariska avsnitt, bland minnen, tankar, känslor, Sverige, Neapel eller författarens brasklappar om sin egen paranoia. Det självrannsakas en massa, och det ältas till förbannelse, och jag finner mig undra om Lundgren är vid sina sinnens fulla bruk när hon finner hemliga meddelanden på Aftonbladets kultursida.

 

Med det sagt, så är Myggor och tigrar ändå väldigt läsvärd. Jag ser poängen i att sammanföra iakttagelser från två ytligt sett så vitt skilda företeelser som mansdominansen i den napolitanska maffian och den i den svenska redaktionskulturen, för så funkar vanligt tankearbete. Så kommer man fram till slutsatser. Man lever, jobbar, älskar, träffar vänner, gifter sig eller skiljer sig och samtidigt så iakttar man för att förhoppningsvis lära sig något. Sen åker man någon annanstans och lever och iakttar lite till och har man tur – eller otur, om lärdomen är dyrköpt– så kommer man fram till insikter och ser samband.

Så långt allt väl. Det som orsakade rabalder var Lundgrens val att namnge de gamla pojkvänner, arbetskamrater och fiender som hon samlat på sig genom åren, de som enligt henne bidragit till den litterära mansdominansen, de som stungit som myggor, som hjälpt till att upprätthålla den där strukturen där kvinnor ofelbart måste drämma huvudet i det förbannade glastaket. När boken kom ut pratades det om förtal, och även om Lundgrens mentala hälsa.

Men jag tänker – om det är sant det hon skriver, varför inte? Så länge det är sant, så finns det en mening med att tydliggöra sådant beteende som hon menar finns på Aftonbladets kulturredaktion. Boken är i sådana fall ett betydelsefullt inlägg i den ständigt pågående feministdebatten i Sverige.

Vi har en feministisk diskussion i Sverige som har hunnit blivit lätt korkad på samma sätt som ideologiska ställningstaganden brukar kunna bli lätt korkade med tiden (när de marinerats i samhällssoppan tillräckligt länge). Samtidigt som den sätter munkavle på oliktänkande därute och förmår dem att offentligt säga det ena och, offentligt, bita tillbaka det andra, behandlas kvinnor fortfarande som mindre vetande, vardagsmobbas och får sämre villkor på arbetsplatsen. Ändå är det inte allt som går att ta på, precis som Lundgren själv skriver. Det är inte allt som är skolboksexempel på kvinnoförtryck där man tydligt kan visa vad som skett. Snarare är det tvärtom, snarare är det så att det mesta är av den obestämda naturen som påverkar desto mer. Myggstick, snarare än tigerbett. Då är det modigt att lita så mycket på sig själv att man tar sitt eget vittnesmål och publicerar en bok om det, och dessutom namnger de som är inblandade. Kanske är det vad som behövs för en förändring. Eller så funkar det bara som en litterär käftsmäll. Hur som helst, är det lögn så riskerar det att klassas som förtal, och då är det en helt annan sak.

Myggor och Tigrar av ...

1 Läs mer >>

Konstbegreppets relation till media.

För några år sedan såg jag en dokumentär om Paul McCarthy på SVT. Förundrad funderade jag länge på vad som var meningen bakom hans konst och, lite frankt, om nu hans konst var konst, vad är det då som gör konst till konst?

När man några universitetsår senare fått en ordentlig inskolning i det postmoderna ramverket har det blivit lättare att se en poäng. När det inte längre finns några gränser mellan konst och verklighet kanske ”bajskonsten” fyller sin funktion, för kroppens gränser är (förhoppningsvis) definitiva. Att stöta ifrån sig något, som blod eller exkrementer, markerar kroppens, subjektets gränser, och bestämmer därmed vad som inte är subjektet och indirekt vad som är subjektet. Att åkalla en förlorad närvaro.

Konsten idag kan grovt uttryckt delas upp i två rörelser, enligt Anders Marner. Centripetal konst, som använder traditionella konstmetoder och centrifugal konst som inkluderar otraditionella metoder. Centrifugal konst använder sig inte av måleri, till exempel, eftersom att det är tidskrävande och når en relativt liten publik. Den centripetala rörelsen rör sig mot en mer definierad, introspektiv konst, medan den centrifugala blir allt mer gränsöverskridande.

Den centripetala rörelsen strävar efter rena estetiska värden, söker de essentiella villkoren för konst, och utesluter populärkultur. Som effekt så krymper den delen av konstvärlden (Göran Sonesson). En tendens hos den senare är att vardagssaker flyttar in på muséet, som Duchamps flasktorkare och andra ready-mades, och att konsten flyttar ut i samhället, som Oliviera Toscanis Benetton-reklam. Verkligheten drar sig mot konsten, och konsten mot verkligheten.

Den centripetala konstens största problem är att den har svårt att nå ut till allmänheten och marknaden. Centripetala krav på unicitet och autencitet förhindrar flerfaldigande och begränsar därmed tillgängligheten för allmänheten. Centripetal konst är alltid ett föremål. Det är inget fel med föremål, men det är opraktiskt - det som är äkta och unikt är ofta opraktiskt. Den centripetala konsten är ett steg längre från publiken i jämförelse med den centrifugala konsten. Den centripetala konsten måste använda sig av media för att informera och göra reklam för sig, medan media ofta är den direkta beröringspunkten mellan centrifugal konst och dess publik. Marner gör en intressant iakttagelse när det gäller konstkritiken. I nuläget är det konsten som är parasitisk på konstkritiken i stället för tvärtom, som det var tidigare. Konstkritiken har blivit ett sätt att nå ut till publiken, ett sätt att öka konstverkets tillgänglighet och utvidga marknaden. Centripetal konst använder sig av media för att locka en publik, medan centrifugal konst ofta är en del av media.

Den centrifugala konsten har inga problem med tillgänglighet och marknad eftersom den är gränsöverskridande och finns överallt, men riskerar däremot ofta att bara bli en färskvara, svald av mediekulturen och underhållningsindustrin, och förlora det mer tidsbeständiga värde som den centripetala konsten har. Om allt kan vara konst, vad är då meningen med konst? Vad händer med de estetiska värderingarna, med kvaliteten på konsten?

En gång hade målarkonsten en praktisk uppgift, på samma sätt som bildmedia har idag – att dokumentera och avbilda. När kameran och fotografiet uppfanns så trodde man att måleriet skulle dö. Det gjorde det inte, men målarkonsten fick nya uppgifter (uppgiften att utgöra just konst), och förutsätter mer eller mindre att bildteknologin tar hand om den informerande funktionen, menar Anders Marner (s. 57).

Poststrukturalism och postmodernism har haft en frigörande effekt på konsten, men har också medfört en viss relativism. Postmodernismen och popkonsten har ifrågasatt att det finns några eviga, rena estetiska värden, varpå det inte finns några hinder för att jämställa en Rembrandt-tavla och en reklamaffisch, menar Johan Lundberg. Ny konst och nya uttrycksformer har alltid en fördel framför gamla, just för att de är nya, medan kulturarvet kritiseras för att vara förtryckande i förhållande till kön och ras – men, kommenterar Lundberg, Shakespeare har inte ersatts av persisk diktning, Heidenstam inte av Emilie Flygare-Carlén – i stället ser alla på Sex And The City. Höga och låga kulturformer blandas huller om buller, ofta med en tonvikt på det senare

Ännu en intressant (t...