Utvisad?

De två senaste dagarna har varit underliga. I går jobbade jag som en gnu, och kom hem till studierna och ljudboken (det är mitt liv just nu - jag pluggar och plöjer kriminalromaner) efter en liten ljusglimt där en av mina beneficiaries läste min framtid i i kaffesump. (Hon såg bland annat ett flygplan (tur och retur), en oväntat men trevlig resa, och att karln i mitt liv skulle ta en jävla tid på sig att dyka upp. Inga nyheter, sa jag.) Men den här dagen slår allt med sin gråhet och sina överraskningar. 

Först hade jag tänkt ta halva dagen ledig som jag blivit lovad för att fixa uppsatsen. Det är det jag gör nu, hrm, men jag har gått senare än de andra och det är första dagen jag gör så. Sen går mitt visum ut i dag, så jag åkte helt enkelt till motsvarigheten till migrationsverket och skulle förnya det. Folk som varit i arabländer vet hur det fungerar. Man går upp och ned för massa trapport, man får en massa lappar i olika färger, och talar med en massa militärer och vad majoriteten av dem säger får man betrakta som lagen. Det jag fick höra av en militär tjänsteman alldeles för tidigt i morse var att jag måste lämna landet. Jag hörde ljudet när min haka slog i golvet. Det har jag aldrig fått höra under de 8-9 gånger jag tidigare har besökt libanesiska migrationsverket i år. "Men-men-men, mitt visum går ut idag, och min biljett är på den 21 december." 
- Ja, du får åka i dag eller i morgon.
"Men min biljett är den 21 december.... mitt land är långt bort, jag kan inte bara åka så där..."
- Du får åka till Syrien och komma tillbaka. Men först måste du gå till ett annat migrationskontor i Adlieh. 

Så jag gick till ett annat kontor och sprang upp och ner för ännu fler trappor, gick in och ut ur olika kontor och pratade med ännu fler militärer och fick nya färgade lappar. En och en halv timme var jag där, och fick till slut en stämpel som gav mig liiite extra tid att dra till Syrien (fem dagar). Men så till det sista kontoret, där jag upptäckte att jag skulle behöva betala 50 000 för dessa extra fem dagar, vilket är typ 250 kronor. Det hade jag inte alls med mig, för jag brukar aldrig få betala när jag går till migrationsverket... Så alla stämplar jag hade fått, stämplades över med "ogiltigt" och den siste militären, som såg ut som att han precis skulle ut och klubba i snygg-skjorta, jeans, schyssta glajor i knapphålet och mc-jacka, typ, sa åt mig att komma tillbaka i morgon. DET är däremot inte i enlighet med lagen eftersom mitt visum går ut i dag... "Vi öppnar åtta, men jag är här från ... typ nio." sa han, så ja. Så... ja. Efter en förhoppningsvis kort sejour på migrationsverket i morgon drar jag till Syrien över dagen. Förhoppningsvis släpper libaneserna in mig igen sen. Annars blir jag trött på dem. 



Kommentarer:

1 Y:

skriven

Hm, ja vi får la se om du kommer tebax till Libanon eller om du får stanna i Syrien.....men du har ju sagt att du trivs där mä.....;)

Kommentera här: