Lördag, lördagblues

Solen skiner därutanför, det ser varmt ut men är det inte. Därav bluesen. Det verkar vara ett tema som jag ser överallt just nu - att saker och ting ter sig varmt och välkomnande för att  snart blotta en hårdare, fattigare, futtigare verklighet. Jag ska ändå trotsa vårkylan och gå ut på en promenad med ett mycket specifikt mål - systembolaget nere på stan. Igår kväll köpte jag två flaskor vin som snart gick åt i en spontan sammankomst vilket nog slutade med huvudvärk i dag för den amerikanska utbytesstudentskan. Plötsligt förstår jag på djupet uttrycket "dricka sprit som om det vore saft". Utbytesstudentskan drack vin som om det vore lemonade. Hon får nog kurera sig i dag. 

Jag läser en bra bok nu, "Americanos - ett reportage om Latinamerikas nya rebeller" av Magnus Linton. Den handlar om svarta och indianska befolkningars nya, revolutionära sätt att organisera sig och förhålla sig till (den mestadels vita) makten i olika Latinamerikanska länder. Rekommenderas till alla som vill veta lite mer om vad som händer på den kontinenten over there. Och, för att anknyta till "Sannas bokcirkel" ;), är den betydligt bättre än James Pattersons dåliga deckare 3:e graden som jag läste i veckan. Den senare är upplagd som ett manus för en dålig thrillerserie på TV. Läs inte den.

Kommentera här: