Ångrökt

I dag regnar snön bort, den som var så förunderligt vacker igår. Det droppar utanför fönstret och himlen är återigen en grå mur, tung ovan våra huvuden. Det är en ledbruten hjältinna ni hör ifrån idag. Det var skönt att simma, men det var länge sedan och kroppen är inte van. Det var också skönt att gå dit i snöyran, med snöflingor som fastnat i ögonfransarna, påbylsad med kläder. Luften var så mild. Snön låg tjock på marken och trädens kvistar avtecknades som spöklika händer mot rosa himmel. Och jag vet, jag tjatar säkert med min lokalpatriotism. Men jag kan bli så tacksam för Uppsalas skönhet, och för de tillfällen man kan njuta av den utan att ha en pressande tidsgräns att bry sig om eller en tung väska att släpa på. Att gå till simbassängen för dess egen skull och att ha tid att njuta av promenaden dit var en lyx. Väl där var vattnet lent och skönt, trots trafikstockning i simbassängen. Högerregeln tillämpades stenhårt men irritation uppstod då vissa ivrare (alla under 65) envisades med att köra om mer saktfärdiga simmare, varvid någon snäste att alla som hade bråttom kunde byta fil till en som hette "snabb-sim". Det enda som skiljde sig från trafikstockningen i Beirut var frånvaron av svordomar, signalhorn och fräcka handsignaler. 

 Efter en timmes simmande slank vi tre ned som hala och möra tvålar i den varma bassängen, för att när det också blivit för kallt, ångrökas i bastun. Jag märkte att det var varmt när mina kontaktlinser började kännas heta mot hornhinnan, men skulle till varje pris försvara min titel som bastuälskande viking (?) inför de två fransyskorna som svalkade av sig emellanåt. 

Sen, väl hemma i Flogsta, förstörde jag och Moa allt vi vunnit på simningen genom att vräka i oss varsin kebabtallrik. Efter att Moa gått upp till sig, somnade jag och drömde hela natten om svartkonst och otäcka spöken i Tina Turner-peruk och Dolly Parton-klänning i country-stuk. 

Kommentarer:

1 Y:

skriven

ojojojoj, sösra di fick en rejäj skrattning innan sängggggggåendet, gu va kul där där mää högerregeln.....såg framför mig svaaaaanen och kan riktigt känna att hornhinnorma losssnar av bara farten när man blir "omsprungen"........å jävlar va gött mä flött efteråt ........hahahaha

Kommentera här: