Tillbaka

Jag tror att mina ord är på väg tillbaka snart. Jag har varit på mental pilgrimsfärd, jag har varit en djupt nedgrävd Flogsta-eremit som försökt fånga mina tankar med en grovmaskig håv. Med fjärilars fladdriga flykt har de undsluppit mig ibland, ibland inte.

Jag läser Maja Lundgrens "Myggor och tigrar" för ett "skolarbete" och känner igen mig mycket. Jag känner igen den kvinnliga resenärens osäkerhet i hennes beskrivning av sina långa vistelser i Neapel. Det är en dubbel osäkerhet - osäkerhet för att man är kvinna, och osäkerhet för att man är främmande, för att man är resenär. Hon beskriver också det rätt impyrda klimatet som finns i svensk tidnings- och förlagskultur, en kultur som verkar göra att många kvinnliga skribenter känner sig som osäkra resenärer. Det är en intressant parallell hon gör, mellan svensk mellanmjölkspatriarkat i tidningsvärlden, till det uppenbart patriarkala i camorristernas Neapel. Intressant, och det resonerar beklämmande verkligt i mina öron.

Kommentarer:

1 Y:

skriven

Nä hörrö eremiten...kom hem med dej å parta loss lite va!

Kommentera här: