Den elfte september

Jag sitter och läser rubriker på al-arabiyah och al-jazeera för min uppsats i Arabiska D. Och idag är det den elfte september. Ett speciellt datum. Den här dagen 1973 tog militärjuntan kontroll i Chile och sparkade ut Allende, och 1777 var det tidpunkten för slaget om Brandywine i det amerikanska inbördeskriget. Och den elfte september 2001 kom jag hem från gymnasiet för att se de berömda dramatiska bilderna av tusentals ton stål och glas och människor som går under i eld och damm. Jag minns att jag gick in till mitt rum och kopplade upp mig nätet och klickade in mig på något av Passagens chatrum för att diskutera, chockera och förfasas. Det är eoner sen.
Jag hade så svårt att förstå sambandet mellan terrorattackerna, Afghanistan och Irak, och Usama bin Laden som den röda tråden som band samman allt. Med lite bakgrundskoll (mer än vad tidningarna gjorde till en början i alla fall) uppenbarade sig ett annat samband, ett mellan USA och de islamistiska mujaheddin i kriget mot Sovjet i Afghanistan. Det lät för konspirationsteoretiskt för att vara sant. Jag minns att jag tänkte - om man bara kunde läsa arabiska tidningar - skulle man få en alternativ uppfattning av verkligheten?
Här sitter jag nu, åtta år senare och läser - med viss tröghet, det kan jag erkänna - bedrövade artiklar på nätet om elfte september-attackerna, och vad de har kostat. I liv. Här och där. USA. Afghanistan, Irak. Storbritannien.
Vi när en cancer-svulst av hat som med jämna mellanrum skickar ut sitt dödliga gift i världen. Dödar folk här, där.
Hoppas det slutar någon gång.

Kommentarer:

1 Egoinas mamma:

skriven

Seriöst så tror jag att så länge det finns religioner och så länge människor inte kan respektera meningsskiljaktigheter så vill vi ha krig också.



Oseriöst så tror jag att om vi gör oss av med männen så är mycket gjort! :D

2 Kalle Halvdansk:

skriven

SV: Pengar är ju alltid ett problem men koordination skulle jag inte bry mig om. Jag "hade" inte så stor talang när jag började utan jag hade det bästa, hängivenhet. Det tog mig mer tid att lära mig saker än andra men jag var där varje träning. Och nu så har jag lätt för det mesta, koordinationen är på topp och jag mår bra av det ^^

3 Miiqa - jag överlevde min barndom:

skriven

Jag hoppas också att det tar slut någon gång, men innan det gör det så måste vi lära oss att förlåta.



Jag förstår att du väntar med Peter Weiss ett tag. Just nu läser inte jag heller speciellt mycket utöver kurslitteratur, man kan inte läsa hur mycket som helst ju..

4 Rebecca Utan Räkor:

skriven

Jag skrev med om det. Publicerade inte dock. Orkade inte ta skiten jag skulle få.



I skolan pratar de om tysta minuter, fortfarande. Åtta år senare. Visst, det var hemsk.



Men om vi skulle ha tysta minuter för all skit USA ställde till med skulle vi aldrig få prata.

Kommentera här: